Cradle of Filth „The Principle Of Evil Made Flesh” (1994)

7 lipca 2009

Cradle of Filth
The Principle Of Evil Made Flesh
(1994)
cradleoffilth-theprincipleofevilmadeflesh
1. Darkness Our Bride (Jugular Wedding)
2. The Principle Of Evil Made Flesh
3. The Forest Whispers My Name
4. Iscariot
5. The Black Goddess Rises
6. One Final Graven Kiss
7. A Crescendo Of Passion Bleeding
8. To Eve The Art Of Witchcraft
9. Of Mist And Midnight Skies
10. In Secret Love We Drown
11. A Dream Of Wolves In The Snow
12. Summer Dying Fast
13. Imperium Tenebrarum (hidden track)

Cradle of Filth ekspresowo wręcz zyskali sobie uznanie i estymę w brytyjskim metalowym podziemiu. Demówki (w szczególności „Total Fucking Darkness”) szybko zdobyły popularność, zatem logicznym wydawało się, że pora wreszcie na oficjalny, pełnometrażowy album z prawdziwego zdarzenia.

Przede wszystkim, „The Principle Of Evil Made Flesh” ze wszystkich wydawnictw zespołu najbardziej zbliżony jest do tego, czego spodziewamy się pod etykietką ‚black metal’, aczkolwiek już w kawałku tytułowym słychać, że Cradle of Filth nie jest kolejną załogą ze Skandynawii. Zwraca uwagę bardzo melodyjne jak na ten gatunek riffowanie, a także niezbyt często spotykane (przynajmniej ówcześnie) patenty. Oprócz typowo blackowego, ostrego grania („The Principle of Evil Made Flesh”, „A Crescendo Of Passion Bleeding”) zespół nie boi się sięgnąć po nietypowe dla gatunku rozwiązania. Muzycy z lubością posługują się swoistą żonglerką emocjami – w „The Black Goddess Rises” po klawiszowym wstępie mamy krótki, ostry wygrzew, który płynnie przechodzi w powolny, nieco melancholijny pasaż z wiolonczelą i damskimi melodeklamacjami, by pod koniec ponownie ustąpić miejsca brutalnemu graniu. Końcówka szaleńczego „To Eve The Witchcraft” całkowicie odmienia atmosferę tego kawałka, nieco podobnie jest też w „Summer Dying Fast”. Często pojawiają się klawisze – czy to budujące specyficzny klimat („The Forest Whispers My Name”), czy pełniące rolę wstępu do kompozycji („The Black Goddess Rises”, „Of Mist And Midnight Skies”), czy po prostu dopełniające pracę gitar („A Crescendo Of Passion Bleeding”). Głównie na nich oparta jest też mocno wyróżniająca się kompozycja „A Dream Of Wolves In The Snow” z gościnnym udziałem ówczesnego wokalisty Anathemy, Darrena White’a, który wypowiada tekst głosem pełnym zwątpienia i udręczenia – trochę jak to robił Tom G. Warrior w „Sorrows Of The Moon” Celtic Frost. Warto wspomnieć o sporej ilości utworów instrumentalnych (intro, 3 interludia i deklamowany, ukryty „Imperium Tenebrarum”), co też stanowiło w chwili wydania albumu pewne novum.

Wokal Daniego Filtha, który stał się później jednym z najbardziej charakterystycznych elementów Cradle of Filth, tutaj jeszcze nie przypomina całkiem tego, co wokalista zaprezentuje na następnych płytach, aczkolwiek pojawiają się już charakterystyczne piski. Przez większość czasu frontman posługuje się zdartym, nieco skrzekliwym glosem, bądź cedzi słowa grobowym tonem. Jest to jednak progres w stosunku do taśm demo, gdzie dominował growling.

Cradle of Filth nagrali debiut, który był wyrazem zarówno muzycznej odwagi, jak i braku kompleksów w stosunku do skandynawskiej (a w szczególności oczywiście norweskiej) sceny black metalowej. Bardzo dobre kompozycje bronią się mimo brzmieniowej surowizny, powoli zarysowywał się tu styl, jaki ostatecznie wypracuje sobie zespół na następnych krążkach. „The Principle Of Evil Made Flesh” to zarówno jeden z najbardziej udanych black metalowych debiutów, jak i jeden z najlepszych albumów blackowych tamtego okresu. Muzycy nie spoczęli jednak na laurach, i na paru następnych krążkach skutecznie windowali swój poziom. Dzisiaj, mimo pewnej archaiczności brzmienia, debiutancki krążek Cradle of Filth nadal jednak może się podobać. Już tutaj okazało się, że ramy black metalu są dla tego zespołu zbyt ciasne.

Ocena : 8 / 10

Ciekawostki:

  • Darren White był przez krótki okres czasu perkusistą Cradle of Filth.
  • Za żeńskie melodeklamacje odpowiada Andrea Meyer (Haugen).
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s