Cradle of Filth „Midian” (2000)

7 lipca 2009

Cradle of Filth
Midian
(2000)
cradleoffilth-midian
1. At The Gates Of Midian
2. Cthulhu Dawn
3. Saffron’s Curse
4. Death Magick For Adepts
5. Lord Abortion
6. Amor E Morte
7. Creatures That Kissed In Cold Mirrors
8. Her Ghost In The Fog
9. Satanic Mantra
10. Tearing The Veil from Grace
11. Tortured Soul Asylum
12. For Those Who Died (Sabbat cover) *
* tylko w limitowanym wydaniu Leather Book

Po „Cruelty And The Beast” i „From The Cradle To Enslave EP” skład zespołu zmienił się na tyle, że można tutaj mówić niemal o nowym wcieleniu grupy. Z pewnością najważniejszy stał się powrót dawnego wiosłowego (z czasów „The Principle Of Evil Made Flesh”) Paula Allendera, który z miejsca został głównym kompozytorem nowego materiału. Trudno jednak nie wspomnieć i o pozostałych zmianach: Lectera na klawiszach zastąpił dawny skrzypek My Dying Bride, Martin Powell, zaś za perkusją zasiadł Adrian Erlandsson, dotąd znany przede wszystkim z gry w At The Gates i The Haunted. Tak odświeżona Kolebka Plugastwa dotarła się jednak nad wyraz szybko i dobrze, co dowodzi jakość „Midian”.

Roszady personalne nie mogły pozostać bez wpływu na warstwę muzyczną. Przede wszystkim znacznie mocniej czuć tu wpływy heavy metalowe, które choć obecne już wcześniej, nigdy nie były tak wyraźne. Słychać to zarówno w riffowaniu („Death Magick For Adepts”), jak i solówkach („Amor E Morte”). Niewątpliwie cały materiał jest też znacznie przystępniejszy i melodyjniejszy, niż to, co słyszeliśmy na poprzednich krążkach. Chwytliwości nie można odmówić szybkiemu, wściekłemu „Cthulhu Dawn”, niezwykle ciężkiemu „Lord Abortion”, zaś „Her Ghost In The Fog” to już prawdziwy Cradle’owy przebój – nie bez przyczyny to właśnie do niego nakręcono teledysk. Nie znajdziemy na „Midian” zbyt wielu odniesień do „Cruelty And The Beast”, miejscami kompozycje nawiązują raczej do czasów „Dusk And Her Embrace”. Elementy symfoniczne są jeszcze ważniejsze, niż poprzednio, nowalijką jest udział chóru, który nadaje całości pewnej monumentalności („Tearing The Veil From Grace”). W kilku miejscach pojawia się też recytacja Douga Bradleya, aktora znanego przede wszystkim z roli Pinheada w „Hellraiser”.

Postępy zrobił Dani, który rozwinął swoje możliwości głosowe i zinterpretował utwory z nie mniejszą histerią, niż czynił to wcześniej. Zdecydowanie jego wokal na „Midian” podoba mi się bardziej, aniżeli na „Cruelty And The Beast”. Dobrą robotę wykonał Martin Powell, którego klawiszowe ornamenty nadały całości specyficznej, trudnej do opisania atmosfery.

Wielu fanów uważa „Midian” za szczytowe osiągnięcie zespołu. Trudno się zresztą temu dziwić – Kolebce udało się pogodzić znaną z wcześniejszych płyt agresję i ekstremalność z dużą dawką melodyjności, a nawet swoistej przebojowości. Choć „Midian” moim zdaniem ustępuje nieco dwóm poprzednim longplayom, nadal jest to bardzo dobra, wręcz wizytówkowa pozycja w dyskografii. Poprzednie dzieła wyniosły Cradle of Filth na szczyt, zaś „Midian” uczyniło z nich megagwiazdę ciężkiego, klimatycznego grania. Grzechem więc byłoby choć raz nie przekroczyć bram miasta szaleńców, dewiantów i wyrzutków. Miasta Midian.

Ocena : 9 / 10

Ciekawostki:

  • Midian to miasto wspomniane w Biblii, pojawia się też ono w twórczości Clive’a Barkera.
  • „Cthulhu Dawn” to nawiązanie do twórczości H.P. Lovecrafta.
  • Słowa otwierające „Lord Abortion” („Care for a little necrophilia, hm?”) pochodzą z filmu „Brazil” Terry’ego Gilliama. Na płycie wypowiada je przyszła żona Daniego, Toni.
  • „Amor E Morte” oznacza z łacińska „Miłość ze śmierci”.
  • W zawartym na edycji limitowanej coverze Sabbat „For Those Who Died” jako gość występuje wokalista rzeczonego zespołu, Martin Walkyier.
  • Utwór „Lord Abortion” był pisany z myślą o filmie „Cradle of Fear”, gdzie w głównej roli wystąpił Dani.
  • Paul Allender po premierze „Midian” powiedział, że „to nie jest najlepsze dzieło Cradle of Filth”.
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s